2014. november 17., hétfő

Boldog 141. születésnapot Budapest!

Mindenki virágcsokra


Sokat gondolkodtam, mivel is köszönthetném fel szeretett városom? Például, egy Best of Budapest bejegyzéssel. De… az nem ajándék. Az pont, hogy szépséges önmaga lenne. Egy időben divat volt asszociálgatni, kinek mit jelent ez a város, milyen gondolatok jutnak elsőként eszünkbe róla. Továbbgondolva megfordítottam a kérdést. Ha meg tudjuk magyarázni mi az a honvágy, akkor azzal tulajdonképpen meg is fogalmazzuk, mit jelent az otthon, vagy akár ez a város. 

Kisgyerekként, amikor Jugoszláviába mentünk nyaralni egy hétre, elképzeltem, hogy ha majd visszajövünk, akkor bizonyára olyan érzésem lesz, mint azoknak az idős embereknek, akik valóban éveket töltöttek külföldön anélkül, hogy hazajöttek-, vagy haza tudtak volna jönni.
Azt képzeltem, el fogok felejteni magyarul, és majd koncentrálnom kell, hogy újra megértsem a gyerekeket a játszótéren. Vártam, hogy milyen érzés lesz újra itthon lenni, látni a várost, a hidakat, a parlamentet, az utcákat, a házunkat. Lelki szemeim előtt már jó előre összemostam a képet, mint egy elázott festményt. Tulajdonképpen honvágyat vizionáltam, gyorsan hozzátéve a megváltás örömteli eseményeinek láncolatát. A valóság persze nem volt ilyen színpadi. Kicsit csalódott voltam, hogy nem élhettem át azt a pátosz, amit elterveztem. :) De mégis! Hosszú idő után a viszontlátás öröme így is szép tudott lenni.

Ha születésnapra vendégségbe hívnak, vagy honvágyat kell csillapítani, nem mehetünk üres kézzel. Az ajándék annak az érzésnek szól, hogy de jó újra itthon lenni, és annak is, hogy „nem azt ünneplem, hogy mióta, hanem azt, hogy megszülettél!”

Mi is lenne az, amit Budapestnek leginkább adhatnék? Tiszteletet, szeretetet, odafigyelést, törődést. Nem csak én. Minden városlakó. Rajtam, rajtuk keresztül képletesen szeretném átadni Budapestnek ezt a csokor virágot, hogy Isten éltesse sokunk örömére, még nagyon sokáig! :)

1873-ban a megszületett Budapesten tíz kerületet alakítottak ki, melyek közül három volt Budán, a többi a túlparton.

  • I. Krisztinaváros, Vár, Tabán, Kelenföld
  • II. Viziváros
  • III. Óbuda
  • IV. Belváros
  • V. Lipótváros
  • VI. Terézváros
  • VII. Erzsébetváros
  • VIII. Józsefváros
  • IX. Ferencváros
  • X. Kőbánya

Az alábbi képek – csokrot alkotó virágszálak – válogatásánál ügyeltem rá, hogy minden akkori kerület képviseltesse magát. No, meg hozzávettem még egyet-kettőt, az illatosabbakból is! ;)




I. ker. Vár. Úri utca 58.

II. ker. Víziváros. Frankel Leó utca 11.

III. ker. Óbuda. Gázgyári munkáslakótelep

V. ker. Irányi J. utca 15. (akkor IV. kerület, Belvároshoz tartozott)

XIII. ker. Lipótváros. Szent István krt. 16. (akkor az V. kerülethez tartozott)

VI. ker. Terézváros. Csengery utca 76.

VII. ker. Erzsébetváros. Dohány utca 20.

VIII. ker. Józsefváros. Szentkirályi utca 6.

IX. ker. Ferencváros. MÁV-telep

VIII. ker. Tisztviselőtelep (akkor még a X. kerülethez, Kőbányához tartozott)

@

I. ker. Corvin tér

VI. Király utca 76.

VI. ker. Szondi utca 44a

VIII. Bródy S. utca 6.

VIII. Rákóczi út 19.

XIX. ker. Wekerle. Kós Károly tér

XI. Bartók Béla út 17-19.

VII. Damjanich utca 32.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.