Kedves Olvasók! :) Ha bárkinek bármilyen személyes élménye kapcsolódik az olvasott,
látott házakhoz, kérem jelentkezzen a lasdbudapestet@gmail.com címen! Köszönöm! - Vero :)

2012. november 27., kedd

Nyugati pályaudvar

Tudtad?

Utazás az időben



A kereskedelem fejlődésében meghatározó szerepet játszó vasút a személyszállításba is bekapcsolódott. A mai Teréz- és Lipótváros északi része Pest peremének mezőgazdasági és ipari területe volt. Itt valósult meg Ifj. Zitterbarth Mátyás nyitott faszerkezetű Indóháza, mely a mai Nyugati pályaudvar területének egy részén, és bővítését követően közvetlenül a Skála épülete előtt állt, keresztbe a körúton. Innen indult a híres Budapest-Vác útvonalon 1846.07.15-én 53 perces útjára az első vonat. A nagyszabású fogadtatás azonban elmaradt a váci tűzvész miatt, így a nyári hőség tikkadt utasai étel és ital nélkül maradtak.

A város fejlődésében az Indóház a körút építésének épp útjában állt. Így hosszas egyezkedés után született meg egy nagyszabású csarnok építésének a gondolata, melyet August de Serres tervezett meg. A pályaudvar vasszerkezetének kivitelezését az Eiffel és Társa Rt. kapta meg. A Párizsban öntött vasszerkezet kiemelkedő technikai megoldásnak bizonyult!

A vasútforgalom az építkezés idején sem szünetelt, bár az Indóház egy részét a körút kialakításakor elbontották. A másik része pedig az 1877-re elkészült, mai Nyugati pályaudvar épülő csarnoka alatt később került lebontása. Ekkor valósult meg a síneken átívelő Ferdinánd híd és az átjárást szolgáló első aluljáró is. Közelükben az irányítótoronyból a vonatok rendezését a Siemens-Halske váltó tette lehetővé, melyet a mai napig nehéz fizikai munkával, manuálisan működtetnek a keleti vágányokon!


A körút felőli 9 osztású üvegtábla két oldalán a tornyos, erkélyes épületszárnyak az igazgatóság lakásaiként szolgáltak. A pályaudvar főhomlokzata valójában az Eiffel térről látható. A hatalmas jegypénztártól balra eső építmény étteremnek adott otthont – ma McDonald’s. Szimmetrikus párja pedig a postai küldemények kiszolgáló helyisége volt. Az épület másik oldalán, a mai parkolónál kapott helyet a máig eredeti pompájában látható Királyi váró, bársony bútorzattal és márvány kandallóval. A tükrös ajtók mögött Ferenc József dolgozószobájába jutunk. Ma is látható Sissi kerek várószobájának csipkés, vasoszlopos terasza, a rendezett kis virágos kerttel. Igazán büszkék lehetünk erre a többszörösen megcsillanó reneszánsz ékszerre a város közepén! :)



Forrás:
Budapestcity.hu
Explore Hungary

wikipedia.org 



Indóház 1846.

 
August de Serres tervrajza

 
Nyugati pályaudvar 1950-ben



Irányítótorony a vágányok között


Képek a jelenről - Körúti homlokzat





Eiffel tér felőli főhomlokzat

A vasúti posta épülete



Jegypénztár csarnoka



A pályaudvar építésének emléktáblája
A posta épületének mennyezete

Az étterem (ma McDonald's) mennyezete

   A csarnok vasszerkezete és díszei






A Királyi váró bejárata
                               
                                              Jegypénztár csarnoka




 A Királyi váró









  A Királyi váróból nyíló Sissi szobája










Munka a pályaudvaron




Az irányítótorony épülete
Váltók. "a minőségi izomzatért" :)


4 megjegyzés:

  1. Szép! Kedvencem az irányítótorony:)
    A Királyi váróban és Sissi szobájában mik történnek manapság? (Úgy értem, amikor pl. nem forgatnak bennük filmet?;)

    VálaszTörlés
  2. Köszi! :) Tényleg érdemes aprólékosan megfigyelni, mert az épület minden porcikája rejt valami szépséget! A Királyi váróban és Sissinél sajtótájékoztatók és rendezvényeket tartanak manapság :)

    VálaszTörlés
  3. A hírnökbotokhoz Hermész-fejek is dukálnak! =:)
    http://href.hu/x/i5h0 --> http://href.hu/x/i5h1

    VálaszTörlés