2013. június 4., kedd

Mézeskalács házak a sínek mentén II.

Fedezd fel!

MÁV lakótelep – Ferencváros


Sorozatunk  következő állomásaként vonatunk most a
Ferencvárosba, az ország területileg legnagyobb állomására gördül be. A főváros keleti (Ferencváros) és nyugati (Kelenföld) részének első vasúti kapcsolatát az 1877-ben átadott Összekötő vasúti híd tette lehetővé, és ezzel a pályaudvar fejlődése kiemelkedő szerephez jutott. A mai Könyves Kálmán körúttól keletre eső óriási területen elnyúló, Ferencvárosi rendező pályaudvar bonyolítja a mai napig az ország meghatározó teherforgalmát.

Mai sétánk alkalmával a sűrű síneken túl az 1895-ös térképen látható Lóversenytér dűlő területének egy részét járjuk be. A helyes kis MÁV telep pontosan a Gyáli út, Péceli út, Szerelvény köz és Zombori utca által határolt területre esik.




Említést kell tennünk azonban az ún. Aszódi utcai MÁV telepről is, mely elsőként, 6 háztömbjének, sűrűn beépített földszintes sorházaiban - igen szerény körülmények között - adott lakhatást a vasút dolgozóinak. Egy 2003-as tanulmány a telep rehabilitációját részletesen tárgyalja. 
Az említett két területet/telepet jól elhatárolja egymástól az 1908-as térképen jelölt Magyar Honvéd Helyőrségi Kórház, mely valamivel kisebb helyet foglalt, mint utóda, a mai Merényi Gusztáv Kórház a Gyáli út felől.

A kis MÁV telep az 1895-ös térkép szerint párhuzamos utcácskákra osztott háztömbökkel készült. A beépítés egy ütemben, de kétféle karakterrel valósult meg. A Gyáli úton, hézagosabb elhelyezésben, 3+3, 2-4 emeletes lakóházak és iskolák épültek, illetve laza kertvárosi jellegű földszintes, négylakásos szoba-konyhás házak. A helyiek ivóvízellátását a telep közepén elhelyezett víztorony biztosította. A gazdasági épületeket; a gondnokságot, az üzemvezető irodákat és pár műhelyet a Víztorony- és Töltés köz által határolt területekre helyezték.

A vasutas telep fennállása során több, szervezett átépítésen és területrendezésen is átesett. 1920-ra, a korábbi emeletes házak helyére, a Gyáli út 15/A-E telkeire, U alakú, keretes, mészhomokköves nyerstégla házak épültek. A széles út mentén dupla jegenye és kőris fasor között szépen gondozott széles virágágyás teszi hangulatossá a környéket. A kétemeletes házak által közrefogott udvarok között itt is kimagasodik a földből az utólag létesített óvóhely, körben a lépcsős lejárókkal. Körülötte, a rózsakertekben macskák pihennek. A társasházakhoz 3-3 lépcsőház tartozik, helyes, zöldre festett kétszárnyú ajtókkal.

A telep központi parkja a víztorony körül volt. Helyét ma egy-egy klinkertéglás, emeletes, – egyébként stílusában illeszkedő – terméskövekkel díszített lábazattal, szépen rendben tartott társasház vette át. A háztömböt itt jelenleg egy később létesült park és játszótér zárja le. A már használaton kívüli víztorony, ma beépített lakásként funkcionál.

A terület a Péceli út és Szerkocsi út között meglehetősen tarka képet mutat. A Péceli park mellett, jellegzetes díszítésű, földszintes épület felújított képe fogad bennünket. Mellette azonban a régi földszintesek helyére a ’60-as, ’70-es években új, jellegtelen kockaépületeket húztak. Az utca végén 2 háromemeletes, sárgás vakolatú társasház ablakait muskátli, közös udvarát gyümölcsfák, tuják és hatalmas rózsabokrok díszítik.

Ez a mézeskalács telep igazán kedves színfoltja a városnak! A beszélgetések alkalmával, egy 40 éve itt lakó hölgy mesélte, hogy milyen békés, nyugodt ez a kis falu; szeret itt élni, mert csendes. S bár éppen ekkor zakatolt el
tőlünk néhány méterre egy farönköket szállító tehervonat, a helyiek ezt a „zajt” – mondhatni – már hozzáadják a tavaszi madárcsicsergéshez. :)


Forrás:
Helyszínbejárás 2013.
Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény – IX. kerület – vonatkozó – Kerületi Szabályozási Terv 2003.
hvg.hu/ferencvarosi_palyaudvar
viztorony.hu


A kékkel jelölt területen ekkor még csak földszintes házak voltak

Mai látkép, Gyáli út felől az emeletes házakkal

 

Gyáli út virágokkal és fasorral

Gyáli út emeletes házai









Az emeletes házak belső udvara




Jellegzetes bejárat

Virágok még a lépcsőházban is vannak :)

Variációk egy témára

Az ablakban paprika terem

Szürke épületek, sok-sok színes virággal
Víztorony a földszintes házak mögött


A víztorony ma már lakásként funkcionál


Emeletes ház a víztorony mellett

Járda, a sínek mentén használt betontömbből



 

Játszótér a víztorony közelében, az emeletes ház mögött


Péceli parkra néző emeletes ház. Vasbakter köz földszintes házakkal.



Sok helyen megvannak még az eredeti spaletták

Sűrű növényzet a kiskertben

Eredeti típusépület, felújítás alatt...


... és szépen felújítva

Házak a Szerkocsi és Péceli út között

Macska, kék keretben




Emeletes házak a Péceli út mentén ...

... szép, rendezett udvarral, virágokkal
 
Egyetlen eredeti épület, ami a Péceli úton megmaradt


Tehervonat a házak kertje mellett

28 megjegyzés:

  1. Nagyon jó a telep, a házak néha emlékeztetnek a Kolóniára, és remek a poszt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) Tényleg emlékeztet rá. MÁV ez is az is. :)

      Törlés
    2. A Kolónia épületegyüttese nem MÁV (Magyar Államvasutak)
      hanem MÁVAG (Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak)
      Más kérdés, hogy ez utóbbi gyártotta a vasúti mozdonyokat (is)

      Törlés
  2. szia!

    anno én is fotóztam itt. a mészhomokköves épületek pontos tervezési éve érdekel. az 1920-as dátum honnan van?

    köszönettel,

    z

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Z! A tervezési évet egy lakó is említette, illetve a forrásban megjelölt tanulmányban olvastam.

      Törlés
  3. Köszi! Ez is igazolja, hogy 1920-1926 között elsősorban infrastrukturális, intézményi és ideiglenes szociális építészet volt, míg 1926-ban stabilizálták a pengőt és nagy amerikai banki hitel érkezett, mely ismét elindította a spekulatív bérházépítészetet.

    Létezik még 2 nagyobb későszecessziós MÁV tisztviselőtelepi ház:

    Podmaniczky utca 85-91., MÁV tisztviselői lakóházak, MÁV magasépítési osztály, 1912 v. 1918–1922?

    Szent László út 135-143., MÁV tisztviselői lakóházak, Jeney Ernő, 1912 (csúnyán átalított, hiányos állapotban a régi fényképek alapján)

    Mindkettő alaprajza meandervonal és a váci vonal mellett helyezkedik el, ill. szintén Jeney Ernő MÁV-tervezés még, a fentebbi épülethez hasonló részletekkel:
    Pécs, Indóház tér 1., MÁV igazgatósági épület, Jeney Ernő, 1914–1917

    (Jeney Ernő elsősorban mérnők volt, ő tervezte még a nemrég szépen felújított nagykőrösi szecessziós Postapalotát - Szabadság tér, 1904)

    A Podmaniczky utcai épület meg nagyon jó állapotban van, kedves részletekkel és emberi léptékkel.

    z

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a tippeket! Jeney nevével egyébként nem találkoztam egyik alaprajzon sem. Kíváncsi leszek ez a másik két épület milyen látványt nyújt most. A Szent László útit épp hétvégén tervezem megnézni, mert pont ezt említette egy MÁV telepen lakótól is :)

      Törlés
  4. Amúgy ezeken az alaprajzokon vannak egyedi nevek-aláírások? Vagy csak az, hogy „MÁV Magasépítési Osztály” kollektíva? Mert a palotai telep is ilyen „teamwork”.

    A Szent László úti épület mögött van a vasutasmúzeum-park a Tatai úton, attól picit délebbre vannak a kisebb MÁV-spalettás-munkásházak, de sztem azok 1896 körüliek. A kettő között meg a 60-70-es években épült (sztem volt) MÁV munkásházak, csak azok szocmodern kockák. : )
    Ez Külső-angyalföld (vagy északkelet Angyolföld), ami 1896-tól kezdett benépesülni (addig sztem rét-legelő volt), mert a MÁV megnyitotta a Budapest-Nyugati-Esztergom vasútvonalat az északi összekötő vasúti híddal. A vasutasmúzeum után válik külön a váci és az esztergomi vonal. Más (tehát nem MÁV) külső-angyalföldi munkásépületekre jellemző még a félmagastetős-tornácos épülettömeg és alaprajz. Ezekből már csak pár darab van a Tatai/Szent László/Reitter F./Jász utcákban, mind sztem 1896 utáni kb. 10-15 évben épülhetett.

    A Szent László-s MÁV épületről vannak régi fényképek, sok érdekes toronnyal, amik sajna elpusztultak. És sok az oda nem illő felújított ablakkeret-osztás.

    A Podmaniczky az nagyon jó állapotban van, tőle balra voltak a már elbontott :( 2 szintes munkásházak a XIX. sz. végéről (csak van a neten régi fénykép róluk...) Attól mégbalrább a MÁV korház (Kappéter Géza, 1926 körül), ill. szintén itt, csak a mellékutcában a MÁV Betegségi Biztosító Intézet Szeretetotthona, ((Rippl-Rónai utca 35–37., Rottmann (Csánk) Elemér, 1940–1942 - klasszicizáló modern), Az egész Podmaniczkyvel szemben meg ugye maga Nyugati pu. vágányai sok melléképületével.

    És ami még beugrott most és hatalmas MÁV tisztviselőház, hasonló stílussal, mint a Szent László és Podmaniczky: a budai, szegedi, debreceni és a püspökladányi (ez utóbbi kisebb). Ezek olyan kb. 1928-as épületek.

    z

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi a pontosítást a telepekkel kapcsolatban. A térképen jól látszik a Szent László utcain, hogy azonosak. A Reitter F. utcait is mondták, de arról nem tudtam, hogy nem MÁV-os. Nem ismerem még ezt a környéket. :)
      A terveken a Bp-i Főműhelyi Lakótelep kapcsán a MÁV Magasépítési Osztályt találtam, illetve a h. alpolgármester pecsétjét, ami szépen kivehető volt, ellenben egy bizonyos "Barczen Gyulával", de ebben nem vagyok biztos.
      Az általad említett pontos adatoknak mi a forrásuk?

      Törlés
  5. Szia!

    A Reitter Ferenc utcán nincs MÁV-ház!
    A tisztviselőház határai: Szent László út - Rokolya utca - Tatai út - Dolmány utca.
    A nagy ház forrásai:
    Gerle-Kovács-Makovecz: A századforduló magyar építészete
    Körner Zsuzsa: A telepszerű lakásépítés története Magyarországon 1850-1945
    Munkásházai:
    http://goo.gl/maps/3oje5
    A modernek mégsem kockák, hanem magastetősek.

    A Podmaniczky volt munkásházak romjai:
    http://goo.gl/maps/38SRw
    (sztem volt a 3 szintes is)

    A budai MÁV-ház:
    A magyar feltámadás lexikona 1919-1930: Itt Goszleth Béla tervező neve alatt említik a Fillér utca MÁV-házat. Nagy valószínűséggel, stílusjegyei alapján ez lesz az:
    http://goo.gl/maps/z6vji

    z

    VálaszTörlés
  6. ha kell szkennelt forrás, akkor küldöm

    z

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Köszönöm és a szkennel anyag is érdekel: lasdbudapestet@gmail.com. A Szent László utcai MÁV házakat megnéztem ma, nagyon élmény volt, sok képet készítettem! :) A hölgy egyébként csak, mint támpont mondta a Reitter Ferenc utcát, mert nem tudta a telep/tömb pontos címét. A másikat még nem néztem. A Fillérhez holnap megyek, mert pont arra van dolgom. Nem gondoltam volna, hogy az ott egy MÁV ház, pedig hányszor elmentem már előtte...

      Törlés
  7. Az egytlen eredeti epuletben nottem fel :) az elso sinpar 5 meterre fut az ablaktol, megse zavart soha, a regi szenes gozmozdony futtyje mindig este 8 korul szolt es nyaron futotzunk is haza vacsizni :) a lakas jelenleg elado ha valaki szeretne testkozelbol egy mezeskalacshazikoban lakni :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Nagyon örülök a jelentkezésnek és köszönjük a betekintést is a "mindennapokhoz"! Tényleg élmény lehetett itt lakni. :)

      Törlés
  8. A Gyáli úti MÁV-telep története a múlt század végéig nyúlik vissza. Egy 1896. szeptemberében keltezett helyszínrajz telepszerű beépítést ábrázol, 31 épülettel.

    A terven felismerhetőek a ma is álló földszintes, négylakásos lakóházak, melyek jó része átvészelte a háborút. Ezek a házak tehát a fenti időpont körül épülhettek, típustervek alapján, azonos alaprajzzal, homlokzattal.
    A rajz a telep központjában parkot ábrázol, pontosan azon a helyen ahol ma a víztorony áll. A torony melletti két háromszintes lakóház csak később, 1932 táján épült meg; csakúgy mint a Gyáli út melletti nagyobb épülettömbök is.

    A víztorony, mint a lakótelep önálló vízellátását, illetve a megfelelő víznyomást biztosító épület került az építési programba. Mivel torony csak és kizárólag a MÁV-telep épületeinek ivóvíz szükségletét volt hivatott kiszolgálni, paraméterei - magassága, a víztartály térfogata - ennek megfelelően került kialakításra.

    A fizika szabályai (a közlekedő edények törvénye) szerint, a toronyban lévő vízoszlop magassága a szükséges nyomás biztosítása miatt valamivel magasabban van a telep legmagasabb épületének felső szintjénél. Nagyon valószínű, hogy a torony még a századfordulón épült, a földszintes házakkal egyidőben. Stílusa, részletei a századfordulós divatot követik.

    A tornyot közrefogó háromszintes házak, jó 30 évvel később épültek meg, de építészeti megoldásuk, elhelyezésük alkalmazkodik a környezethez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Köszönjük! Ez az általam is egyik forrásként megjelölt oldalól való. http://viztorony.hu/h/budapest/48.html

      Törlés
    2. Egyébként itt lakom:-) 20 éve a Bp Máv igazgatóságon foglalkoztam a Máv szolgálati lakásokkal..

      Törlés
  9. https://www.facebook.com/pages/Bp_Ferencv%C3%A1ros-Gy%C3%A1li-%C3%BAti-M%C3%81V-telep-%C3%A9s-k%C3%B6rny%C3%A9ke/265252313531019


    itt 80% a telep és környéke képei láthatók..

    VálaszTörlés
  10. Köszönjük! :) Nagyon szép és hangulatos képek, igazán!

    VálaszTörlés
  11. Vero köszönöm szépen:-)
    A legszebbek a naplementék, egy nyári este feltétlen sétálj el erre. Hasonló szép a Salgótarján u máv telep is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Köszönöm, meg fogom nézni úgy is. Tényleg érdemes ide visszatérni. A kőbányairól is írtam, kedves hely az is. Az a III. része a sorozatnak ;)

      Törlés
    2. Vero a Aszódi utcának nincs köze MÁV telephez... tévesen van írva:-)

      Törlés
    3. Az Aszódi út és a bemutatott MÁV-telep történetét a forrásban megjelölt tanulmányban olvastam, elég alapos munka. :) Érdemes egyébként bemenni a Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjteménybe, és nézelődni. Sajnos nagyon összemosódik a két terület benne minden szálon, nehéz az anyagok alapján is különbséget tenni, nagyon együtt tárgyalja. Pedig az Aszódi úti is érdekelt volna külön témaként. (ja, és ott van még a "nyolcházak" is! Mindegyik érdekes téma! Szívesen vesszük, ha megosztasz velünk helyi történeteket! :)

      Törlés
  12. Szia Vero:-)
    A Máv telep a Péceli-Gyáli-Zombori u határolja:-) Külön viz-csatorna rendszere van/volt. Régen itt kizárólag vasúti dolgozók, igazgatók laktak. A Gyáli u 15/A B mai az eredeti hatalmas lakások vannak.. a többiben nincs két egyforma lakás:-)
    És saját rédiója is volt a telepnek, amit a Puskás sugárzott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! :) Ezt a külön csat.hálózatot láttam a terveken is már. A lakásokat ilyen pontosan nem tudtam, köszönöm az infókat! A rádió biztos nagyon jó lehetett :) Kár, hogy ilyen nincs már (?).

      Törlés
  13. Érdekelne, hogy milyen itt lakni?
    Elég olcsón lehet arrafelé lakást venni. Vajon a házak állapota nem megfelelő? Vagy az Aszódi úti hajléktalanszálló miatt? Vagy rossz alakok laknak ott? Milyen a közbiztonság? A Jobbik szerint élhetetlen... Mi ebből az igazság? A képek alapján nagyon hangulatosnak, nyugodtnak tűnik. Hálás lennék, ha vki leírná az élményeit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bár ez ötéves kérdés...
      A környék két részből áll.
      Az Aszódi telep és a MÁV telep.
      A MÁV telep nem volt olcsó 5 éve sem, és most sem az.

      Az Aszódi telep - relatíve - olcsó, részben nem véletlenül. Sajnos a szálló nagyon sokat ront rajta, a játszótéren, a környéken. Elég furcsa látvány, amikor az egyik homeless a másikkal él nemi életet az utca szélén, fényes nappal. Nyilván nem általános és mindennapi, de előfordul.
      A helyiek nagyon sokat morognak a(z egyébként ideiglenesen létesült) szálló miatt, de egyelőre ez van.
      Van a telepnek olyan része, ahol nem laknék, de a többsége nem ilyen. Az Osztag utca - Ecseri közötti rész, a Táblás köz rendben van. Lehet, kicsit ijesztő itt-ott, de amúgy tényleg nincs vele baj :)
      A mostani sikátorszerű közök szerintem úgy jöttek létre, hogy a lakásokhoz eredetileg nem tartoztak kis kertek, az 9m széles utca az ajtó előtt volt. Aztán valakinek eszébe jutott, hogy az utca rovására legyenek kis előkertek, ebből aztán adódnak furcsaságok.
      Itt mindig van eladó lakás, budapesti árakhoz képest kedvező áron kapni 1,5 szobás lakást (jelen pillanatban kb 20-25 millió között). Egyre több fiatal jön, egyre több a felújított lakás és udvar.
      Ez egy 2016-os videó
      https://www.youtube.com/watch?v=cSb-iHnXg8Q
      de néhány, videóban látható lakásról tudom, hogy már eladták, felújították.

      A MÁV telep szintén két részből áll: az emeletes házak és a "kertesházak". Az emeleteseket nem ismerem, de elég lehangoló a külső állapotuk, ám belül azért láttam jó lakásokat (legalábbis fotón, hirdetésekben)
      A kertes házak szerintem ritka unikumok :) A belvároshoz ilyen közel kb 270m2-es kerttel bíró kb 50m2-es lakás??? Nem nagyon van. Ha az ember a telep közepén lakik, akkor a vasút sem zavaró, szinte nem is hallik. Zavaróbb a repülő, ami viszont néha meglepően hangos. Az itteni árakról nem nagyon van adat, mert nagyon ritkán van itt eladó lakás. Egy-egy lerobbant állapotút néha ki lehet fogni jó(bb) áron, de azért a felújítás nem két fillér, így a kész lakás sem lesz olcsó, de szerintem itt jellemzően kihalálos alapon cserélődnek a tulajdonosok, ritka az adásvétel.
      Friss videó (bár nem igazán járták be, a víztoronyra van kihegyezve)
      https://www.youtube.com/watch?v=8KBCCe_Jh6A

      Törlés
  14. Én itt voltam gyerek 6 éves koromig, utána csak nyaranta a nagyinál. A dédnagyapáméknak kézimunka boltja volt a 20-as, 30-as években a Gyáli úton.

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.