2012. február 21., kedd

Keleti pályaudvar

Nézz fel, és láss!

Utazás a Központi Indóház díszei között

 
Az eredetileg Központi Indóház néven ismert Keleti pályaudvar, a Magyar Állam Vasutak megbízásából készült. Építésekor a legkorszerűbbnek számított Európában. Az első vonata 1884. augusztus 16-án indult útnak. A fogadócsarnok tervezője Rochlitz Gyula, a vasszerkezetes csarnoké Feketeházy János volt. A reneszánsz kapuzat és az épület kovácsoltvas díszítése Jungfer Gyula keze munkája.

A 43 méter magas homlokzat tetején a vasút allegorikus szoborcsoportja található. Tagjai a tűz és víz isteneit jelképező férfialakok, illetve a közöttük álló nőalak, amely a gőz születését jeleníti meg. A főhomlokzat szoborfülkéiben James Watt (gőzgép) és George Stephenson (gőzmozdony) szobra látható, illetve további négy jelképes alkotás; ezek a bányász (nehézipar), fonónő (könnyűipar), marokszedő (mezőgazdaság) és kereskedő alakjai.

A Keleti pályaudvar közlekedésépítészeti műemlék, amelynek egyik legértékesebb része az indulási csarnok Lotz-terme. A freskók közül nyolcat Lotz Károly készített Háború és béke, Bányászat, Kohászat, Kereskedelem, Hídépítés, Posta, Földművelés, Jólét címmel. A vasút allegóriája címűt Than Mór alkotta.
A tér névadója, Baross Gábor egykori közlekedési miniszter szobra az épület előtti térről átkerült a pályaudvar jobb oldalára.


Forrás: 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.