Nézz fel, és láss!
Utazás a Központi Indóház díszei között
Az eredetileg Központi Indóház néven ismert Keleti pályaudvar, a Magyar Állam Vasutak megbízásából készült. Építésekor a legkorszerűbbnek számított Európában. Az első vonata 1884. augusztus 16-án indult útnak. A fogadócsarnok tervezője Rochlitz Gyula, a vasszerkezetes csarnoké Feketeházy János volt. A reneszánsz kapuzat és az épület kovácsoltvas díszítése Jungfer Gyula keze munkája.
A 43 méter magas homlokzat tetején a vasút allegorikus szoborcsoportja található. Tagjai a tűz és víz isteneit jelképező férfialakok, illetve a közöttük álló nőalak, amely a gőz születését jeleníti meg. A főhomlokzat szoborfülkéiben James Watt (gőzgép) és George Stephenson (gőzmozdony) szobra látható, illetve további négy jelképes alkotás; ezek a bányász (nehézipar), fonónő (könnyűipar), marokszedő nő (mezőgazdaság) és kereskedő alakjai.
A Keleti pályaudvar közlekedésépítészeti műemlék, amelynek egyik legértékesebb része az indulási csarnok Lotz-terme. A freskók közül nyolcat Lotz Károly készített Háború és béke, Bányászat, Kohászat, Kereskedelem, Hídépítés, Posta, Földművelés, Jólét címmel. A vasút allegóriája címűt Than Mór alkotta.
A tér névadója, Baross Gábor egykori közlekedési miniszter szobra az épület előtti térről átkerült a pályaudvar jobb oldalára.
Forrás:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1ZDdBDqUEhdt_nI18PrT9i6Dw6p6XmH__AHHNuLpAUqB3I3oc5FTp3a0dck9CvDulQ_dasDhlBuG6gq5vVGX5OIck8wm3eyl8mSP1achwGr9cvw3Qs-ZdFYww4FG8kPeLwxU0TNs5toY/s400/100_1257.jpg) |
Keleti pályaudvar_Étterem (Kép: Pokorny Julianna) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.