Pusztuló szépség
Tavaszi kirándulás Zugligetbe
Tavaszi kirándulás Zugligetbe
1868-at írtunk, amikor a pihenni, kirándulni vágyó városi tömeg lóvasúttal látogatott a Budai-hegyekbe, Zugligetbe. Akkoriban még nem számok, hanem színes zászlók jelölték a járatokat, így a zugligeti lóvasút sárga zászlót kapott. A forgalom, már az első napon óriási; 1496 fő volt!
Később a lovas közlekedést felváltotta az első villamos, ami 1896. szeptember 15-én indult és érkezett a svájci stílusban épült gyönyörű fűrészelt fa berakásos végállomás, a Zugligeti út 64. épületéhez. A ház két beépített végét középen egy csarnokszerű nyitott várótér kötötte össze. A villamosok az épületet megkerülve fordultak vissza.
Később a lovas közlekedést felváltotta az első villamos, ami 1896. szeptember 15-én indult és érkezett a svájci stílusban épült gyönyörű fűrészelt fa berakásos végállomás, a Zugligeti út 64. épületéhez. A ház két beépített végét középen egy csarnokszerű nyitott várótér kötötte össze. A villamosok az épületet megkerülve fordultak vissza.
A meredek vonalon egy szerelvény, fékhibája miatt lerobogott a hegyoldalról ezzel komoly balesetet okozva. Ekkor helyezték át a végállomást a mai Libegőn túli, egyenesebb szakaszra. Az új végállomás épülete szintén svájci stílusú pavilon lett. A 70-es években megnyílt Libegőhöz az új vonalról a végállomás előtt kellett leszállni.
A régi végállomás új funkciót kapott; posta, távirda és telefonhivatal működött az akkor már beépített nyitott csarnokrészben. Ezeket később szolgálati lakásokká alakították. Gyermekkorom szép emlékeként még jártam is az átépített házban, mikor helytörténeti interjúkat készítettünk. A kedves házigazdák egy nagy tál eper mellett lelkesen meséltek :)
A zugligeti villamos több számot is kapott az évek alatt; volt 43-as, 81-es, 47-es és végül 58-as. A helyiek nagy bánatára 109 év után végül 1977. január 17-én zakatolt utoljára villamos a Zugligetben. A környéken ma a 291-es busz jár.
Forrás:
mért van az, hogy legtöbbször a jelen állapotról szóló képek a legszomorúbbak???
VálaszTörlésez olyan nagyon kár:(
Catlower kérdése: "mért van az, hogy legtöbbször a jelen állapotról szóló képek a legszomorúbbak???ez olyan nagyon kár:("
TörlésA válasz abban van, hogy ilyen hosszú életű épületeknél lemorzsolódott a közösség, aki anyagilag és tetteiben is vállalta az érték fenntartását (elöregedtek a sínek, bezárták a vonalat, aztán kilakoltatták a lakókat). Kevesek látnak túl saját érdekein, s jutnak el oda, hogy a sajnálkozáson túl valós segítséget is nyújtsanak a veszendő értékeknek. Valóban nagy kár, de kicsiben mindenki igényes életforma megteremtésével és gondozásával hozzátehet a folyamat megállításához - gondolok itt arra, hogy nem csak saját portáját takarítja, hanem esetleg a kerítésén túlra is fordít erőfeszítéseket -. Én jelenleg az épület megmentésén dolgozom építészhallgatóként.
Pedig, jó volna felújítani! :)A pusztuló képek akár ösztönzően is hathatnak.
VálaszTörlésSajnos az epulet jelenlegi allapota katasztrofalis!
VálaszTörlésAmi a legszomorubb, hogy a Hegyvideki Onkormanyzat kiirasa alapjan lehet ra licitalni, tehat ELADO!
Nem lehetne megis ezt az epultetet esetleg fovarosi penzbol felujitani es kozcelokra hasznalni avagy olyan befektetot talani, aki uj hasznalati jellggel, de a kornyezet termeszetvedelmi jelleget tiszteletben tartva FELUJITANA Zugliget csodajat.
Mi "Az 58-as visszaallitasat tamogato forum"-ban a Facebookon azert IS harcolunk, hogy ezt az epuletet megmenthessuk!
Kerem, olvassak el Facebook-oldalunkon a PETICIOT !
Köszönjük a plusz információt! Olvasója vagyok az 58-as visszaállítását támogató fórumnak :). Reméljük a legjobbakat az épülettel kapcsolatban!
TörlésVaro!
TörlésGyere el aprilis 28 an delutan 3-kor es jardd be velunk az epulet kornyeket illteve tekintsd meg az osszeomlofelben levo Indo-hazat !
Udv. Anna Maria
Az utolsó kép (bár szép, de) "buherált", mert ILYEN villamos sosem közlekedett az 58 -as vonalon!
VálaszTörlésA ,,Megépült új végállomás" a beüzemelésekor 81-es villamost fogadta, egészen más típusú (talán 1700-as, v. 1800-as kocsikkal?)
TörlésAz általad kifogásolt típus a 66-os vonalán járt (2600-asok).
Úgy emlékszem, hogy Sztálin 70. születésnapján indult a háború utáni első trolijárat 70-es jelzéssel, ekkor a hetvennél magasabb számon futó villamosok más számot kaptak: így lett a 81-esből 58-as, a 83-asból 56-os, ... 47-esre (ott) nem emlékszem.
Minden erdeklodot szeretettel varunk APRILIS 28-an delutan 3-kor a REGI VEGALLOMAS epuletenel !Korlanc-akcio az osszemlofelben levo INDO-HAZERT ! Tobbet itt, mert minket ugyan nem ideznek, holott az itt megjelent fotok egy resze tolunk szarmazik, de nem baj :www.facebook.com/groups/120077424675165
VálaszTörlésMiutan a linkunket nem latni, megadom a cimunket a Facebookon"
VálaszTörlés"Az 58-as villamos visszaallitasat tamogato forum "
hát én úgy tudom hogy a MOME megkapta az épületet és renoválni fogja. remélem tényleg így van.
VálaszTörlés56 előtt az Árnyas Úton laktam és a Labanc úti általános iskolába jártam 1955-ig. Az egyik osztálytársam a régi végállomás épületében lakott, így többször is jártam benne.
VálaszTörlésRégi, gyerekori emlékeket hoz fel ez az oldal.
A Szarvas Gábor úti, volt angolkisasszonyok templomába (Szent család templom) jártunk misére vasár- és ünnepnapokon. Örülök, hogy arról is feltettek egy képet. De mióta hívjá azt Mozaik-térinek?
De klassz! Örülök az új információknak! Az 58-as végállomás épületben jártam fél éve, vannak róla képek, de borzasztó állapotok uralkodnak ott, nem is mertem feltenni ide... Lenne viszont pár kérdésem a Labanc úti iskolával kapcsolatban; ill. hogy van-e róla, vagy a régi udvarról esetleg fénykép? Nagyon örülnék bármilyen régi képnek a környékről, mert már régóta kutatom! Örülnék, ha felvennénk a kapcsolatot: lasdbudapestet@gmail.com
TörlésVárom a jelentkezést, Üdv: Vero
ui. Nem Mozaik téri, csak a könnyebb beazonosítás végett...
Ott voltam elsőáldozó, de ,,Mozaik tér" név nekem idegen.
TörlésTAVALY karacsonyra csak annyit kertunk "Az 58-as villamost visszallaito forum tamaogatoi "neveben a Regi Vegallomas jelenlegi tulajdonosatol a HEGYVIDEK Onkormanyzattol, hogy a muemlek-epuletet legalabb keritse be,kozolje az oda behatlni szandekozokkal, hogy TILOS az epulet elfoglalasa, mert az egy muemelek epulet! Meg csak valaszra sem meltattak minket ! :( Azota az epulet allapota nap mint nap katasztrolafalisan romlik! Senkinek ne legyen semmilyen illuzioja, mert egy nagyobb hoeseseseten mar osszeomolhat. -Mindent , amimozgathato volt az "emlekgyujtok" elvittek ! A legfelhaboritobb a csoadalatos korlatok nappali leszereles, majd ejszakai elvitele !- A jelenleg eletvitelszeruen bennlako hajlektalanok netan egy nagyobb tuzrakas eseten pedig veletlenelul fel is gyujthatjak az epuletet.- A kepeket itt tekinthetitek meg: https://facebook.com/groups/58villamos/ Mindenkinek aldott karacsonyt es boldog uj evet kivanok a forum neveben !
VálaszTörlésNem értem a BKV-t, hogy miért kellett a múzeumát a fővároson kívülre helyeznie?! Szépilona kocsiszín kiváló helye lehetett volna.
VálaszTörlés