2012. március 13., kedd

Astoria aluljáró

Tudtad?

Budapest első aluljárója


A 18. sz. végéig a mai Kiskörút vonalán húzódott az egykori városfal. A település egyik kijárata, a Hatvani kapu a mai Astoriánál állt. Az aluljáró építésénél előkerült a hajdani rondella (körbástya) alapfala is, ahogy ezt az emléktábla is hirdeti.

A megnövekedett forgalomról 1910-ben a Pesti Napló így számol be: "Ezen a helyen akkora a veszedelem, hogy nem lehet segíteni rajta azzal, hogy lovas rendőrt állítunk, mert az tehetetlen a sok villamossal, kocsival, biciklivel, automobillal meg gyalogjáróval szemben.”


Az építés alatt a forgalom a Zagyváról idehozott hídszerkezeten bonyolódott. Az 1963. november 30-i Esti Hírlap adta közzé, hogy átadták a főváros első aluljáróját az Astoriánál, ahová egyébként eredetileg nem szántak metrómegállót. Tervezéskor, a számítások szerint a kereszteződés gyalogos átjárása a korábbi 4 perc helyett 115 másodpercre csökken, ami jobban tehermentesíti a csomópontot. Kezdetben még 12 lépcsősor nyílt a felszínre. Mára kettő, a Rákóczi úti villamosközlekedéssel megszűnt.


Az akkor modern stílusú átjáró padlóburkolata fekete-fehér aszfalt volt, oldalfala sóskúti mészkő. A világítást az álmennyezetbe süllyesztett fénycsövek adták, mely 1964-re átépítésre szorult. Felette ugyanis a villamos-pályák állandó rezgése meglazította a mennyezetet, ami már nem tudta tartani a csöveket. Ekkor kerültek a világítótestek az oszlopokra, ami máig érdekes, egyedülálló képet kölcsönöz az aluljárónak.




Forrás:


A Hatvani Rondella emléktáblája az aluljáróban



Astoria az 1930-as években


Építkezés az Astoria Hotel előtt



Forgalom a Zagyva hídján


Astoria_aluljáró alaprajza


1963. Az eredeti lámpákkal


A meglazult álmennyezet_karikatúra



Az első aluljáró új lámpákkal


Kereszteződés esti fényei

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.