Az utolsó láncszem
Vasárnap ünnepelte a város, Pest, Buda és Óbuda egyesítésének 140. évfordulóját. A Duna két partján lévő városrész egyesítése papíron 1873-ban keltezett, ám valódi összekötésük igénye már jóval korábban felmerült. Az 1849-ben átadott híd történetéről, előzményeiről és körülményeiről már sokat hallottunk. Budapest szinte legmarkánsabb jelképe ez a híd. Azt hiszem, nem vagyok egyedül azzal a gondolattal és érzéssel, hogy ez a műtárgy megunhatatlanságig vonzza a szemet és esti fényének vízen táncoló csillogása megbabonázza a szemlélőt. :)
Budapest legdrágább nyakéke ez. A mai sétánk alkalmával, a híd szerkezetével ismerkedünk meg és bepillantunk abba az ékszerdobozba, amely az utolsó láncszemet őrzi. Kezdjük viszont az alapokkal. A hosszas tervezést követően, József nádor 1842. augusztus 24-én rakta le a Lánchíd alapkövét a pesti hídfő alapgödrébe. Ennek az alkalomnak állít emléket Barabás Mikós szép festménye is, ahol az ünneplő tömeget szemből, az alapkő körül ábrázolja.
Barabás Miklós: A Lánchíd alapkőletétele |
Azt már bizonyára sokan tudják, hogy minden hídnak van egy „gazdája”; a hídmester. Ez a felelősségteljes foglalkozás apáról fiúra száll, mondhatni a budapesti hidak mesterei majdhogy nem egy dinasztiához tartoznak. A hídmester, Fazekas János naponta többször is alaposan átvizsgálja a hidat, szó szerint az elsőtől az utolsó láncszemig, mi pedig most elkísérjük.
Először 2010-ben volt alkalmam vele tartani, és tavaly újra meghallgattam. Az öntvények és a láncok Angliából, vízi úton érkeztek, de volt, ami Ganz Ábrahám budai üzemében készült. Amikor a hídon sétálunk érdemes alaposabban megnézni, mitől is lánc ez a szerkezet. Ezek az egyforma hosszú piskóta alakú szemek sűrű lemezkötegekből állnak, amit a függesztő rudak távolsága is igazol. A 380 méter hosszú építmény pilléreinek falazatát szépen faragott gránitkövek burkolják, melyek a kapuzatok felett a láncnyergek saruit hordozzák. A láncok erre támaszkodnak. Ahogy követjük a láncok vonulatát Pestről a túlpartra, egyszer csak véget érnek és eltűnnek a föld alatt...
… mi pedig követjük a leszaladt szemeket! A hídfőknél található lánckamrák az utolsó láncszemek kapcsai, vagyis itt kerülnek stabilan lehorgonyzásra. A leérkező láncvégeket hihetetlen erővel vastömbök támasztják le a kamra falához. A Széchenyi lánchíd építésekor 2196 tonnányi acélszerkezet került beépítésre. A II. világháború után a híd forgalmának növekedése miatt megerősítést kapott, s immár 5000 tonnányi acélszerkezetet hord.
Biztos sokaknak feltűnt már, de éppen a lánckamra lejárata miatt tesz a hídfőknél egy nagyobb ívű kitérőt a villamos. A budai lánckamrába egy 20 méteres vékonyka létrán ereszkedünk le a mélybe, közel a Duna fenekéhez. Leérve itt 12 °C az állandó hőmérséklet, de a páratartalom az időjárástól függően változik. A szivárgó talajvíz miatt állandó pocsolyák áztatják a talajt. Természetesen a túlzott víz befolyás ellen a teremben szivattyú működik. Az egymáshoz fésűfogakban záródó kapaszkodó láncokhoz képtelenség hozzáférni, ott ezért intenzívebb rozsdásodásnak van kitéve. 40 méter hosszú meredek kamra lánckötege között roppant szűk járatban csak hasalva, kúszva lehet közlekedni, ezért csak az menjen hídmesternek, akinek nincs klausztrofóbiája. :)
A Lánchíd születése óta több átépítésen, korszerűsítésen és újjáépítésen is keresztülment. 1873-ban született meg az a gondolat, hogy a hidat meg kell erősíteni. A fokozódó forgalomból adódó problémák az átkelő megóvásáért kiáltottak. A munkálatok éveket várattak magukra, mire végül az új híd átadására 1915 novemberében került sor. A Közlekedési Múzeum előtt ma is megtekinthetők a leszerelt eredeti vasszerkezetek, két lánclemez és a régi fa andráskeresztekből álló korlát részletei.
A II. világháborúban, 1945. január 18-án robbantották fel. A lánckamrákba elhelyezett robbanóanyagok csak a pesti oldalon léptek működésbe, a budai oldal a csodával határosan épségben megmaradt. Az egyik legszomorúbb látvány az országról az a kép, ahogy a pillérek között az egymáshoz kapcsolt láncszemek szétszakítva árván a vízbe lógnak. A megalakult Lánchíd Bizottság az ország összefogásával hozzálátott a híd újjáépítéséhez. A roncsok felszínre hozásával derült ki, hogy a láncok és más szerkezeti elemek anyaga nem szenvedett kárt. A hidat újra, 164 évvel ezelőtt éppen ezen a napon helyezték forgalomba. :)
Egyszer egy séta alkalmával kiderült, hogy Strauss Kék Duna keringője pont olyan hosszú, mint az út a hídon Pestről Budára. :) Aki nem hiszi, járjon utána!
Forrás:
Helyszínbejárás 2010, 2012.
A Széchenyi lánchíd tervrajzai
Széchenyi lánchíd
Kisfilm a lánckamráról
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.