Pusztuló szépség
Tavaszi kirándulás Zugligetbe
Tavaszi kirándulás Zugligetbe
1868-at írtunk, amikor a pihenni, kirándulni vágyó városi tömeg lóvasúttal látogatott a Budai-hegyekbe, Zugligetbe. Akkoriban még nem számok, hanem színes zászlók jelölték a járatokat, így a zugligeti lóvasút sárga zászlót kapott. A forgalom, már az első napon óriási; 1496 fő volt!
Később a lovas közlekedést felváltotta az első villamos, ami 1896. szeptember 15-én indult és érkezett a svájci stílusban épült gyönyörű fűrészelt fa berakásos végállomás, a Zugligeti út 64. épületéhez. A ház két beépített végét középen egy csarnokszerű nyitott várótér kötötte össze. A villamosok az épületet megkerülve fordultak vissza.
Később a lovas közlekedést felváltotta az első villamos, ami 1896. szeptember 15-én indult és érkezett a svájci stílusban épült gyönyörű fűrészelt fa berakásos végállomás, a Zugligeti út 64. épületéhez. A ház két beépített végét középen egy csarnokszerű nyitott várótér kötötte össze. A villamosok az épületet megkerülve fordultak vissza.
A meredek vonalon egy szerelvény, fékhibája miatt lerobogott a hegyoldalról ezzel komoly balesetet okozva. Ekkor helyezték át a végállomást a mai Libegőn túli, egyenesebb szakaszra. Az új végállomás épülete szintén svájci stílusú pavilon lett. A 70-es években megnyílt Libegőhöz az új vonalról a végállomás előtt kellett leszállni.
A régi végállomás új funkciót kapott; posta, távirda és telefonhivatal működött az akkor már beépített nyitott csarnokrészben. Ezeket később szolgálati lakásokká alakították. Gyermekkorom szép emlékeként még jártam is az átépített házban, mikor helytörténeti interjúkat készítettünk. A kedves házigazdák egy nagy tál eper mellett lelkesen meséltek :)
A zugligeti villamos több számot is kapott az évek alatt; volt 43-as, 81-es, 47-es és végül 58-as. A helyiek nagy bánatára 109 év után végül 1977. január 17-én zakatolt utoljára villamos a Zugligetben. A környéken ma a 291-es busz jár.
Forrás: